Spis treści
Terapia schematów została opracowana w latach 1990-1999 przez Joffrey E. Young i jego współpracowników . Young, jako terapeuta poznawczo – behawioralny, zauważył, iż niektórzy pacjenci nie reagują na metody stosowane w tej terapii. Postanowił coś z tym zrobić. I tak w jego głowie zaczynał powolutku kiełkować nowy nurt. Nurt w dużej mierze oparty na bazie już istniejących, ale jakże przynoszący dużą zmianę w psychoterapii. Terapia schematów poszerzyła nieco niektóre metody terapii poznawczej, sięgnęła również do psychodynamicznych źródeł oraz do innych terapii, m.in. terapii Gestalt. Wyłoniła się z integracji tego , co najlepsze, tego co najbardziej odpowiada głębiej zaburzonym pacjentom.
Czym jest terapia schematów
Terapia schematów, jak wyżej już lekko zarysowano, dedykowana jest dla pacjentów głębiej zaburzonych, pacjentów z zaburzeniami osobowości. Nie oznacza to wcale, że nie działa na pacjentów w depresji czy pacjentów lękowych. Terapia schematów może być wykorzystywana w leczeniu różnych problemów klinicznych. Depresji, lęku, zaburzeń odżywiania czy w terapii par – zauważono znaczną poprawę ogólnego stanu zdrowia po jej przeprowadzeniu. Pomocna jest również w resocjalizacji oraz u osób zmagających się z różnego rodzaju uzależnieniami.
Terapia schematów może być krótko, średnio i długoterminowa, wszystko zależy od każdego indywidualnego przypadku, od głębokości zakorzenionych problemów osobowościowych. Terapia schematów rozpatruje problemy od podszewki. Sięga do naszych najwcześniejszych wspomnień, gdyż to właśnie we wspomnieniach z dzieciństwa widzi cały problem w rozwoju zaburzeń.
Terapeuta prowadząc terapię działa w sposób „ustrukturyzowany i systematyczny”. Rozpoczyna od wypełnienia wspólnie z klientem określonych kwestionariuszy, które mają określić jakimi schematami posługuje się klient. Terapeuta nie jest biernym obserwatorem, ale aktywnie uczestniczy razem z klientem w terapii i pomaga mu zrozumieć jego „style radzenia sobie” . Oboje dążą do „uleczenia schematu” – co tak naprawdę oznacza istotną zmianę w odczuwanych emocjach, w myśleniu i zachowaniu klienta.
Jak napisał sam Young – „terapia schematów jest niezwykle współczująca i humanistyczna” . Zaburzenie nie jest odbierane jako patologia, która z góry określa człowieka. Klienci nie są obwiniani za swoje „objawy”, ale empatycznie i z pełnym zrozumieniem, a nawet z rodzicielską troską prowadzeni za rękę i konfrontowani ze swoimi największymi życiowymi demonami. I dlatego też w terapii schematów tak istotne w leczeniu jest zbudowanie dobrej relacji terapeuta – klient.
W terapii schematów mamy do czynienia z wieloma pojęciami, m. i n: wczesne nieadaptacyjne schematy, style radzenia sobie czy tryby schematów. Poniżej pokrótce postaram się je opisać.
Wczesne nieadaptacyjne schematy
Wczesne nieadaptacyjne schematy są to wzorce określonych zachowań, wywodzą się z dzieciństwa, zazwyczaj ze złych i traumatycznych wspomnień. Są nieświadomie powtarzane w życiu, w większości wywołują szkodliwe skutki. Mają wpływ na to, co dana osoba odczuwa, myśli i jak się zachowuje. Zazwyczaj powstają wskutek niezaspokojonych potrzeb emocjonalnych.
Terapia schematów opisuje 18 modeli schematów podzielonych na 5 głównych kategorii, zwanych też „obszarami schematów„. Wyróżniamy takie oto obszary schematów:
- Rozłączenie i odrzucenie
- Osłabiona autonomia i brak dokonań
- Uszkodzone granice
- Nakierowanie na innych
- Nadmierna czujność i zahamowanie
W każdym z tych obszarów niezaspokojonych potrzeb emocjonalnych, wyróżniamy poszczególne schematy.
„Rozłączenie i odrzucenie” obejmuje takie oto schematy:
- Opuszczenie/ Niestabilność więzi
- Nieufność/ Skrzywdzenie
- Deprywacja emocjonalna
- Wadliwość/ Wstyd
- Izolacja społeczna/ Wyobcowanie
„Osłabiona autonomia i brak dokonań” obejmuje takie oto schematy:
- Zależność/ Niekompetencja
- Podatność na zranienie i zachorowanie
- Uwikłanie emocjonalne
- Porażka
„Uszkodzone granice” obejmuje takie oto schematy:
- Roszczeniowość/ Wielkościowość
- Niedostateczna samokontrola
„Nakierowanie na innych” obejmuje takie oto schematy:
- Podporządkowanie się
- Samopoświęcenie
- Poszukiwanie akceptacji i uznania
„Nadmierna czujność i zahamowanie” obejmuje takie oto schematy:
- Negatywizm
- Zahamowanie emocjonalne
- Nadmierne wymagania
- Bezwzględna surowość
W sumie 18 schematów. Aby sprawdzić jakimi dana osoba posługuje się w życiu terapeuta daje do wypełnienia Kwestionariusz Schematów Younga, który może być w wersji skróconej , jak i rozszerzonej. Kwestionariusz został przetłumaczony na wiele języków europejskich, a nawet azjatyckich, widać tym samym ogromny zasięg terytorialny jaki terapia schematów osiągnęła.
Nieadaptacyjne style radzenia sobie
Każdemu schematowi odpowiadają określone reakcje „radzenia sobie” – sposoby walki ze schematem, czyli to co robimy, aby dany schemat niezbyt intensywnie odbił się na naszych emocjach.
Terapia schematów opisuje trzy nieadaptacyjne style radzenia sobie:
- Podporządkowanie się schematowi – nie walczymy ze schematem, a akceptujemy go, takim jaki jest.
- Unikanie schematu – unikamy sytuacji, które wywołują u nas działanie schematu.
- Nadmierna kompensacja – aktywnie walczymy ze schematem – w myślach, słowach i uczynkach.
Tryby schematów
Tryby schematów są to szybko zmieniające się stany emocjonalne i reakcje radzenia sobie ze schematem. Terapia schematów wyróżnia 10 trybów schematów, które dzieli na 4 główne kategorie.
Tryby dziecięce
- Wrażliwe Dziecko
- Złoszczące się Dziecko
- Impulsywne/ Niezdyscyplinowane Dziecko
- Szczęśliwe Dziecko
Nieadaptacyjne tryb radzenia sobie
- Uległy Poddany
- Odłączony Obrońca
- Nadmierny Kompensator
Nieadaptacyjne tryby rodzicielski zwane
- Karzący Rodzic
- Wymagający Rodzic
Tryb Zdrowego Dziecka – tryb najbardziej pożądany, do którego się dąży w trakcie terapii .
Terapia schematów a terapia poznawczo-behawioralna
Terapia schematów i terapia poznawczo-behawioralna są do siebie bardzo zbliżone. W obydwu terapiach porusza się kwestię schematów oraz trybów. Obie zgadzają się , co do tego, że przeżycia z dzieciństwa istotnie wpływają na kształtowanie się osobowości. Jednakże terapia poznawcza nie poświęca im zbyt dużo uwagi, terapia schematów natomiast bada szczegółowo te przeżycia. W obu nurtach kładzie się nacisk na zmianę przekonań i schematów, na rozpoznawanie myśli czy naukę nowych, bardziej przystosowawczych zachowań. Terapeuta w obu terapiach jest aktywny i razem z klientem uczestniczy w terapii.
Istnieją również różnice między tymi dwoma podejściami. Terapia schematów rozpoczyna od badania podstawowych schematów klienta, tymczasem w terapii poznawczej kładzie się bardziej nacisk na rozpoznawanie myśli automatycznych, a później, po jakimś czasie, przechodzi się do głębszych przekonań. W poznawczej bada się bieżące problemy, za to w terapii schematów koncentruje się bardziej na przyczynach tych problemów, na doświadczeniach z dzieciństwa i utrwalonych na nich schematach. Terapeuta wyjaśnia pochodzenie schematów, mówi o potrzebach klienta, które nie zostały zaspokojone i o ich wpływie na ukształtowanie się schematu.
Terapia schematów kładzie ogromy nacisk na pracę doświadczeniową, w tym na prace z wyobrażeniami oraz aktywny dialog ze wspomnieniami. W terapii poznawczej mniej brano to pod uwagę, ale ostatnimi czasy to się zmieniło, tam również zaczęto stosować pracę z wyobrażeniami pracując z pacjentami z zaburzeniem osobowości.
Relacja terapeutyczna w obu szkołach jest czynnikiem leczącym. Jednak w terapii schematów podchodzi się do relacji pacjent-terapeuta, jako relacji pacjent – troskliwy rodzic. Relacja ta ma zapewnić tzw. powtórne rodzicielstwo. Dać klientowi to czego mu brakowało w dzieciństwie, a tym samym nauczyć go tego, że istnieją inne sposoby reagowania na różne sytuacje.
Terapia schematów a terapia psychodynamiczna
Podejście psychodynamiczne kojarzone jest z badaniem wspomnień z dzieciństwa i w tym głównie obie terapie są do siebie podobne. Terapia schematów bada przeżycia z dzieciństwa i tam szuka źródeł naszych problemów, ale bez żadnych „klasycznie analitycznych” podtekstów seksualnych. Panseksualizm analityczny jest obcy terapii schematów. Obie terapie kładą nacisk na przepracowanie wszelkich przeżytych traum, na wyciągnięcie z nich wniosków, czyli na tzw. wgląd w siebie.
Relacja terapeutyczna w obu ma istotny wpływ na przebieg terapii. Terapeuta w obu nurtach musi być szczery i empatyczny. Jednakże istnieje zasadnicza różnica w obu terapiach. Analityczna neutralność znacznie różni się od aktywnie działającego w terapii terapeuty terapii schematów.
źródło : „Terapia schematów” – J.Young, J.Klosko, M. Weishaar